• نام دامنه مناسب
قانون طلائی در این مورد این است که می گوید "کاری کنید که در ذهن بازدیدکننده خود باقی بمانید". یکی از راههای عمل به این قانون طلائی استفاده از نامهای مناسب برای وب سایت است. اسم سایت شما می تواند نام کسب و کار شما باشد یا نام فعالیتی باشد که شما انجام می دهید. هیچگاه از اسامی طولانی و جمله ها برای ثبت نام سایت خود استفاده نکنید. علاوه بر این اگر می خواهید به هر دلیلی نام دامنه خود را عوض کنید، برای اینکه رتبه قبلی سایت را از دست ندهید بهتر است از سرویس ارسال نام سایت قبلی استفاده کرده و نام قدیم را به آدرس جدید منتقل نمایید.
• صفحات وب پویا
اگر محتوای سایت شما از روی یک بانک اطلاعات بزرگ ساخته می شود، احتمالا دیده اید که بخش هایی از سایت شما در موتورهای جستجو ثبت نشده و قابل جستجو نیستند و باید به نوعی موتورهای جستجو را مجاب کرد که این صفحات را ثبت کنند. یک راه استفاده از لینک صفحات مورد نظر(صفحات پویا) در صفحات ثابت است. البته باز هم در این روش محتوای اطلاعات به احتمال زیاد قابل جستجو نیستند. اگر می خواهید محتوای اطلاعات را هم قابل جستجو کنید، راه حل آن منتشر کردن دوره ای اطلاعاتی است که تغییر نمی کنند. این اطلاعات را در صفحات ثابت منتشر کنید. نمونه این نوع صفحات، صفحات وبلاگ هستند که اطلاعات اصلی در یک بانک اطلاعاتی است و در دوره های زمانی خاصی در سایت ثبت می شوند.
• سایز وب سایت
اندازه یک سایت اثر بسیار زیادی در رنکینگ آن سایت در موتورهای جستجو دارد. اگر شما در سایت تان تعداد کمی صفحه وب دارید و رقیب شما تعداد زیادتری صفحه نسبت به سایت شما دارد، به احتمال بسیار زیاد سایت شما رتبه کمتری از سایت رقیب خواهد داشت. در بسیاری از موارد امکان پذیر نیست که شما صفحات زیادی را در مورد کسب و کار خودتان در سایت قرار دهید. در این مورد شما بایستی به ارائه محتوای رایگان در وب سایت تان فکر کنید. با اضافه نمودن محتوای رایگان علاوه بر اینکه مورد علاقه موتورهای جستجو قرار می گیرید، باعث رضایت بازدیدکنندگان شده و باعث مراجعه مجدد آنها به سایت شما می شود.
• حجیم سایت های مبتنی بر صفحات گرافیکی
• سایت هایی که از اجزای گرافیکی(فلش) به مقدار زیاد استفاده می کنند، علاوه بر اینکه زمان مورد نیاز برای باز شدن سایت را افزایش می دهند، موتورهای جستجو نمی توانند محتوای عکسها را ایندکس کنند. هرچند گوگل این امکان را اضافه کرده است اما این مورد در بیشتر موتورهای جستجو امکان پذیر نیست.
• اطلاعات خود را بروز نمائید
علاوه بر اینکه سایت هایی که تاریخ بروز رسانی آنها مربوط به چند سال پیش است از نظر بازدیدکننده اعتبار چندانی ندارد، موتورهای جستجو هم به این نکته حساس بوده و اینگونه صفحات را با کمترین رتبه در نظر می گیرد. سایتهائی که مرتبا بروز می شوند و صفحاتی که دوره بروز رسانی آنها کوتاه می باشد، در کسب رتبه بهتر موتورهای جستجو موفق تر هستند.
• استفاده از قالب برای ساخت سایت
سعی کنید اصلا از قالب در ساخت سایت خودتان استفاده نکنید. حتی اگر مشتری شما از شما درخواست نمود، سعی کنید او را در این زمینه توجیه کنید. تعدادی از مرورگرهای اینترنتی، قالب های آماده را پشتیبانی نمی کنند و بنابراین سایت شما توسط این مرورگرها دیده نمی شوند. ذخیره کردن آدرس سایتی که با قالب طراحی شده نیز بسیار مشکل می باشد.
آگاهی از مواردی که در بالا ذکر شد برای تمامی طراحان سایت و مدیران آنها الزامی است. اگر شما اقدام به ساخت سایت نمائید و موارد ذکر شده در آن رعایت نشده باشند، در حقیقت برای دارنده سایت مشکل ایجاد کرده اید. اکثر بازدیدکننده های یک سایت خوب از طریق موتورهای جستجو سایت مورد نظر خود را می یابند و علاوه بر این بازدیدکنندگانی که از طریق موتورهای جستجو به سایتی مراجعه می کنند، به احتمال بسیار زیاد از مشتریان واقعی سایت هستند. این امر نیز بزرگترین دلیل بالا رفتن رنکینگ آن وب سایت در موتورهای جستجو می باشد.
منبع :
طراحی سایت صفرویک