به کلمه قدیمی و جذاب بازاریابی سنتی و درمقابل آن، به جاذبه کلمه جدید و باشکوه بازاریابی دیجیتال فکرکنید! فکر میکنید کدام یک بهتر هستند؟
در واقع در جهان امروزه، شخصی موفق است که از استراتژیهای بازاریابی موثر و ساده استفاده میکند اما سوال نهایی که ذهن کارآفرینان و تاجران را به خود مشغول کردهاست این است که،کدام استراتژی بازاریابی را باید برای رسیدن به موفقیت در سرمایهگذاریهای خود اتخاذ کنند؟ برای اینکه متوجه شوید کدام یک انتخاب مناسبتری خواهندبود، بسیار مهم است که نخست نسبت به تفاوتهای ظریف میان بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال آگاه شوید.
بازاریابی سنتی یا بازاریابی دیجیتال - جنگ آشکار
بازاریابی دیجیتالی مجموعهای است از تکنیکهای بازاریابی اینترنتی، همانند بازاریابی موتور جستجو(SEM)، بهینه سازی موتورجستجو(SEO) و نیز ایجاد بکلینک. همچنین میتوان به خدمات پیام کوتاه(SMS)، خدمات پیامهای چندرسانهای(MMS)، زنگهای موبایل انتظار تماس و پاسخ تماس، دیسکهای نوری، کتابهای دیجیتال(e-Book) و بازیها اشاره داشت.
استراتژیهای نامبرده به تعامل با مشتریان بالقوه کمک میکنند و از منظری دیگر این کانالهای دیجیتالی میتوانند درآگاهی از برندها نقش بسزایی داشتهباشند.
ازسویی دیگر، بازاریابی سنتی دارای رویکردی بسیار متفاوت است که البته قدمت استفاده از آن به چندین دهه میرسد. تاکتیکهای بکارگرفته شده در بازاریابی سنتی عبارتند از: تبلیغات چاپی، تبلیغات درکانالهای تلویزیون و رادیو، بیلبوردها، کارتهای بازرگانی، پوسترها و غیره.
تفاوت میان بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال بسیار وسیع و گسترده میباشد هرچندکه هدف نهایی هر دوی آنها تعامل با مشتریان احتمالی و تولید تبلیغات تجاری درجهت ارتقاء رتبه کسب وکار به یک درجه بالاتر است.
برای چه بازاریابی دیجیتال از بازاریابی سنتی بهتر است؟"با هم و از هم جدا هستن، چرخهای یک سبد خرید"- بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتالی، هر دو دارای اهداف مشابهی میباشند اما استراتژیهایی که بکار میگیرند، متفاوت هستند. با این حال با پیشرفتهای تکنولوژیهای دیجیتال، بازاریابی دیجیتال توانست به راحتی بر بازاریابی سنتی چیره و پیروز شود. واضح است که برای این ادعا دلایلی موجوداست. مطالعه ادامه این مقاله، تاکتیکها و ابزار جدید بازاریابی را برای شما روشن خواهدکرد که چرا بازاریابی دیجیتالی به گزینه محبوبتر تبدیل شدهاست.
۱- هزینه کم و سرعت بالابرخلاف بازاریابی سنتی که بسیار پرهزینه و زمانبر بود، استفاده از روش دیجیتال بسیار مفید بوده و یک روش مطلوب به حساب میآید.
بازاریابی دیجیتال بسیار اقتصادی و سریع است که برای کسب و کارهای کوچک نیز بهکار گرفته میشود.
۲- قابلیت دیدهشدن بیشتربا توجه به رواج اشتراکگذاریها در شبکههای اجتماعی، مانند فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و غیره، امکان دیده شدن آنلاین تبلیغات رو به افزایش است. درصورتی که این اتفاق هرگز در رسانههای سنتی نخواهد افتاد.
سرعت دیدهشدن در بازاریابی سنتی کمتر است و همین امتیازی مثبت و مزیتی غیرقابل انکار برای بازاریابی دیجیتال، در قرن۲۱ به حساب میآید.
۳- دردسترس بودن به صورت ۷*۲۴آیا شما نمیخواهید توجه مشتریان خود را به سوی نام تجاری خود سوق دهید؟
واضح است که جواب شما "مثبت" است. با کمک تبلیغات دیجیتالی شما میتوانید به صورت بیست و چهار ساعته در تمامی روزهای هفته سال در معرض دید مشتریان خود قرار بگیرید. این قابلیت، شما را قادر میسازد تا نام تجاری خود را به اطلاع طیف وسیعتری از مخاطبان در سرتاسر جهان برسانید.
۴- بررسی میزان موفقیت تبلیغاتبرای بازاریابان وکارآفرینان جالب است که نتایج حاصل از بهکارگیری استراتژیهای خود در تبلیغاتشان را ارزیابی کنندکه آیا پیروز شدهاند؟ این نتیجه، با کمک دادههای دیجیتالی بهراحتی قابل تجزیه و تحلیل خواهد بود.
در حوزه
طراحی سایت، تجزیه و تحلیل گوگل، شما را در این ارزیابی بسیار کمک خواهدکرد. اینکه چه تعداد افراد از وبسایت شما بازدیدکردهاند و هریک از آنها چه مدت از زمان را در سایت شما سپری کردهاند. در صورتی که بدست آوردن نتایج بلادرنگ در بازاریابی سنتی دشوار و تقریبا غیرممکن است.
۵- بررسی بازدهی سرمایهگذاری(بازگشت سرمایه) تبلیغات چیزی نیست جز تبلیغ نام تجاری در جهت جلب توجه مشتریان در خرید یک محصول خاص. این تبلیغات هستندکه موجب رشدکسب وکار به همراه سود پولی خواهندشد.
در واقع، تبلیغات سرمایهگذاریهایی هستندکه در جهت منفعت مالی صورت میگیرند. زمانی که به بازاریابی دیجیتال امید بسته باشیم، بازگشت سرمایه(ROI) در مدت زمانی کوتاه امکان پذیراست.
اما با رسانههای سنتی، باید برای مدتی طولانی منتظر بمانید.
۶- ماندگاریدر بازاریابی سنتی، ماندگاری محدود است. تبلیغات چاپی بعد از ساعتها از بین خواهند رفت. تبلیغات تلویزیون بعد ازگذشت هفتهها از بین خواهندرفت، که البته در این مورد تبلیغات تلویزیون به جهت طولانیتر بودن جذابتر و گزینهای بهتر میباشند.
در بازاریابی دیجیتال، اگر تبلیغی پست شود، تا زمانیکه شخصی آنرا پاک نکنند در آن مکان قرار میگیرد. در رسانههای آنلاین شما میتوانید بارها و بارها تبلیغی را که دوست دارید، در معرض دید دیگران قرار دهید تا آنرا ببینند وآنرا درک کنند.
درواقع تاثیرات موجگونه بازاریابی دیجیتالی بسیار شگفتآور است. درعرض چند ساعت محتوا و یا تبلیغ شما را همانند ویروسی منتشر میکند و نام تجاری شما را به گوش همگان میرساند.
۷- ارتباط با مصرفکنندگانارتباط -دوطرفه، استراتژی شگفتآوری خواهد بودکه به کمک آن میتوانید مصرفکنندگان بالقوه خود را به محصول خود علاقهمند وآنها را از نام تجاری خود مطلع کنید.
دربازاریابی سنتی این ارتباط به صورت یک-طرفه خواهد بودکه در یک سر این ارتباط کالا و محصول شماست که با گروه بزرگی از مخاطبان که در طرف دیگر این رابطه قرار دارند در تعامل خواهد بود.
بازاریابی دیجیتالی بر روی ارتباط چندطرفه متمرکز شده است. وجود این ارتباط کار را برای نامهای تجاری جهت انتقال پیام به مخاطبانشان، راحتترکردهاست. این باعث میشود تا مصرفکنندگان بیشتردرگیر شوند و برروی نام تجاری شما تمرکز کنندکه این خود تضمینی است برای موفقیت آن نام تجاری.
با فرومهای ارتباطی در عموم حاضر شوید. این زمینه مناسبی خواهدبود برای جذب بیشتر مشتریان و تبدیل آنها به مشتریان دائم خود.
توازن میان این دو - دریافت بهترین دستاورد از این دو استراتژیدر وضعیت کنونی جهان، احتمالا بازاریابی سنتی با مشکلات زیادی مواجه شدهاست، اما توجه داشتهباشیدکه هنوز به طور کامل از بین نرفتهاست. در مقابل آن استراتژی بازاریابی دیجیتال وجود دارد که داری انعطافپذیری و سرعت بالاتری میباشد.
برنامههایی که از ترکیب این دو استراتژی بازاریابی سنتی و دیجیتالی در یک پکیج منسجم بهره بردهاند به یکی از بهترینها تبدیل شدهاند و موفق شدهاند هدف مورد نظر را در کمترین زمان و با کمترین تلاش جذب نمایند.
روش استفاده از بازاریابی سنتی طرفدارهای خودش را دارد اما در این جهان سریع، اولویت با بازاریابی دیجیتالی است.
بنابراین برای اینکه، نام تجاری خود را به یکی از بهترینها تبدیل کنید و در صدر رقیبان خود قرار بگیرید، رعایت توازن میان این دو استراتژی را فراموش نکنیدکه البته باید با تاکید بیشتر برروی استراتژی بازاریابی دیجیتالی همراه باشد.
منبع:
قالب جوملا ستروکیت