هرگز نباید از نقش صفحه فرود در بازاریابی دیجیتال و اهمیت بالا بردن نرخ تبدیل وب سایت غافل باشید و باید بدانید نادیده گرفتن آنها و بکارگیری تکنیکهای اشتباه میتواند پیامدهایی جبران ناپذیر، برای شما به بار آورد. قدم اشتباه در این مسیر میتواند منجر به شکست کسب و کار شما در این رقابت شود.
توجه داشته باشید، در طراحی سایت، صفحه فرود شما قرار است تنها برای یک هدف خاص طراحی شود و آن چیزی نیست جز، بالابردن نرخ تبدیل وب سایت و در نهایت افزایش فروش شما، از این رو باید به هنگام طراحی و تولید محتوای آن، نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهید.
متاسفانه، این مساله به این سادگیها که بیان میشود، نیست و شما برای اینکار نیاز به کسب دانش و تجربه و آموختن یکسری تکنیکهای کاربردی در جهت بهینه سازی صفحه فرود و کاهش Bounce Rate دارید.
ضریب بازگشت (Bounce Rate) چیست؟
واژه Bounce Rate به درصد کاربرانی اشاره دارد که پس از ورود به وب سایت بدون مشاهده صفحات دیگر از آن خارج میشوند.
مثال ها و تکنیک های صفحه فرود
اگر قصد طراحی صفحه فرودی متفاوت و جذاب را دارید، تکنیک های معرفی شده در این مقاله میتواند برای شما بسیار مفید باشد. پیشنهاد میکنم این مقاله را تا انتها با دقت بخوانید تا با کمک مثالها و ابزار کارآمد معرفی شده، طراحی صفحه فرود برای شما هر چه بیشتر لذت بخش شود.
1- هماهنگی میان انتظار و تجربه
طبیعی است که بازدیدکنندگان شما که توسط تبلیغات کلیلکی به سایت شما فراخوانده شدهاند، انتظار دارند تا با آنچه شما وعده دادهاید روبرو شوند در نتیجه شما باید نسبت به این مهم توجه کافی داشته باشید. عدم هماهنگی میان آنچه شما وعده دادهاید، با آنچه بازدیدکنندگان با آن روبرو میشوند، میتواند موجبات ترک زودهنگام کاربران را فراهم کند.
2- تفاوتهای خود را تا میتوانید پر رنگ کنید و به روشنی بیان کنید
پیشنهاد شما چیست؟ چگونه پاسخگوی نیاز مخاطبانتان خواهد بود؟
آیا این پیشنهاد نیاز فعلی کاربرانتان را نشانه گرفته است؟
شما یک انتخاب بیشتر ندارید، یا برای مشکلات کاربرانتان اهمیت قائل شوید یا بهتر است با کسب و کارتان خداحافظی کنید.
3- درنظر گرفتن دکمه های فراخوان (CTA) واضح، با طراحی منحصر بفرد
اطمینان حاصل کنید که مخاطبانتان به خوبی متوجه شدهاند که شما از آنها چه انتظاراتی دارید، این یک نکتهای کلیدی برای شما خواهد بود. بسیاری از صفحات فرودی که فراموش شدهاند و یا از بین رفته اند در اثر کوتاهی در این مساله بودهاند.
اگر مخاطب شما در همان مدت زمان کوتاه نتواند متوجه شود که دقیقا شما به او چه پیشنهادی دادهاید و از او چه انتظاری دارید، او در چشم برهم زدنی صفحه شما را ترک خواهد گفت.
زمان بسیار کوتاه است، پس مطمن شوید که CTAیی که در نظر گرفتهاید به اندازه کافی واضح و زیبا باشد.
نکته دیگر آنکه،در اغلب اوقات، هدف اصلی از فراخوان را در بخشهای پایینی صفجه فرود قرار میدهند، این یک اشتباه بزرگ است چرا که، زمانی که بازدیدکنندگان به وب سایت شما میآیند توجه شان به موارد دیگر جلب خواهد شد و هدف شما بی فرجام خواهد ماند.
بعلاوه در عباراتی که برای فراخوانها بکار میبرید کاملا دقت داشته باشید و با ریزبینی و تأمل آنها را انتخاب کنید. سعی کنید تا آنجا که مقدور است، جملات را به صورت توصیفی بکار ببرید. از اینکه عبارت شما طولانی میشود اصلا خجالت نکشید. بعنوان مثال، اگر شما درباره مزایای دوچرخه سواری مطلبی تدارک دیدهاید میتوانید به جای عبارت کوتاه "دانلود کنید"، عبارت ”راهنمای ما را درباره مزایای دوچرخه سواری دانلود کنید.” را بکار ببرید.
4- فرم های مزاحم
ایجاد فرم های مزاحم قبل از ارائه آنچه وعده دادهاید چیزی جز دلسردی برای مخاطبانتان، به ارمغان نخواهد آورد.
نگاهی به فرم بالا بیاندازید.
شما تنها با سوالات بیهوده، شانس خود را برای جذب کاربر و تبدیل آن به مشتری پایین خواهید آورد و در مقابل احتمال Bounce Rate را بالا خواهید برد.
5- سادگی را در طراحی صفحه فرود فراموش نکنید.
همانطور که در ابتدای امر اشاره کردیم، هدف از طراحی صفحه فرود در طراحی سایت تنها یک چیز است، بالابردن نرخ تبدیل. بنابراین هرگز صفحه خود را با اطلاعات اضافی و کم ارزش شلوغ نکنید و حتی پیشنهاد میکنیم در آن صفحهی بخصوص، منوهای وب سایتتان را حذف نمایید.
برای مثال: صفحه فرودی که در پایین میبینید با توجه به توضیحات ذکر شده از هدف ما بسیار دور است.
از طرفی دیگر میتوانید از رنگهایی متفاوت با کنتراست بالا برای دکمهها کمک بگیرید تا درصد موفقیت شما را بالاتر ببرد.
6- سرعت لود صفحه فرود:
از آنجایی که بیشتر ترافیک های وب ناشی از دستگاههای موبایل است از این رو، میتوان سرعت بالای یک صفحه فرود را عامل موفقیت آن دانست. شما میتوانید با کمک ابزار Google Page Speed Tools و توصیه های آن، سرعت لود صفحهتان را بهبود بخشید.
مخاطبان شما توقع دارند که صفحه شما در کمتر از ۲ ثانیه لود شود. کندتر بودن این زمان احتمال ترک صفحه فرود شما را بالا خواهد برد.
در مقاله تأثیر سرعت سایت بر سئو ببینید چگونه میتوانید سرعت وب سایت خود را افزایش دهید.
۷ - آزمایش آزمایش آزمایش:
شما باید به دقت تمامی المان های موثر در بهبود صفحه فرودتان را امتحان کنید و تا حد ممکن Bounce Rate آن را کاهش دهید.
میتوانید از ابزارهایی که در پایین معرفی شدهاند برای تست این المانها استفاده کنید:
HubSpot’s landing pages and website pages
Visual Website Optimizer (VWO):
HotJar
۸– استفاده از وب سایتهای مخصوص ساخت صفحه فرود
شما می توانید از وب سایتهای مخصوص ساخت صفحه فرود استفاده کنید. سازنده صفحه فرود، قالبی را برای شما آماده خواهد کرد که به کمک آن مرحله طراحی به مراتب ساده تر خواهد شد.
استفاده از این امکانات به شما امکان میدهد تا بدون دانش برنامه نویسی و کدنویسی بتوانید صفحات موردعلاقه خود را طراحی کنید.
چه چیز یک صفحه فرود را متمایز میکند؟
در اینجا مواردی که در طول این مقاله به آنها اشاره شد را تیتروار برای شما آوردهایم:
هماهنگی میان انتظار و تجربه
تفاوتهای خود را تا میتوانید پررنگ کنید و به روشنی بیان کنید
درنظرگرفتن دکمه های فراخوان (CTA) واضح، با طراحی منحصربفرد
فرم های مزاحم
سادگی را در طراحی صفحه فرود فراموش نکنید
سرعت لود صفحه فرود
آزمایش آزمایش آزمایش
استفاده از وب سایتهای مخصوص ساخت صفحه فرود
زمانیکه بهینه سازی صفحه فرود شما با موفقیت انجام شد میتوانید شاهد نتیجه مطلوب در بهبود نرخ تبدیل و رشد قابل ملاحظه آن در کسب و کارتان باشید.
منبع:
قالب وب سایت ستروکیت