اشتباهات ساده و رایج بازاریابی ایمیلیروند کمپینهای بازاریابی ایمیلی این نیاز را میطلبد که همواره در حال بررسی و آنالیز باشند تا بر اساس شرایط مختلف، اقدامات بهینه سازی ایمیل انجام شود. اما باید بدانید که در این میان، اشتباهات رایجی نیز وجود دارند که اکثر بازاریابان دیجیتالی با آن مواجه میشوند. در این مقاله قصد داریم تا مدیران ارشد بازاریابی شرکتها را با ۵ اشتباه رایج در بازاریابی ایمیلی آشنا کنیم تا بتوانند از وقوع آنها جلوگیری نمایند.
۱. ارسال پیامهای ناخواسته بدون لینکهای اشتراک
یکی از قانونهای طلایی بازاریابی ایمیلی این است که پیام خود را به هیچ عنوان برای کسی که به شما اجازه این کار را نداده است، نفرستید؛ چراکه قطعا تمایلی ندارید که ایمیل شما در فولدر اسپم آن فرد قرار گیرد.
اما چگونه میتوانید تا حد امکان از قرارگیری ایمیل خود در فولدر اسپم افراد جلوگیری کرده و شانس دستیابی ایمیلتان به صندوق ایمیل شخص را افزایش دهید؟
بدین منظور بهتر است که تا حد ممکن، از عبارات تاکیدی و تبلیغاتی استفاده نکنید؛ عباراتی نظیر “رایگان”، “با کمترین ریسک”، “اینجا کلیک کنید”، “هم اکنون سفارش دهید” و …، کمتر استفاده کنید، علیالخصوص اگر قصد دارید ایمیل خود را به زبان انگلیسی ارسال نمایید.
بهترین راه برای جمعآوری یک لیست ایمیل مناسب، قراردادن یک لینک اشتراک در وبسایت و یا اپلیکیشن موبایل شرکتتان است. با این کار شما برای کاربرانتان این امکان را فراهم میکنید که تنها در صورت تمایل، ایمیلشان را وارد کرده و ایمیلهای شما را دریافت کنند.
از دیگر راهکارهای جمعآوری ایمیلها که تحت عنوان جمعآوری سرنخ (Lead Generation) مطرح میگردد، میتوانیم به تبلیغات کلیکی اشاره کنیم که با هزینه مناسب نیز شما را در مسیر جمعآوری ایمیل مخاطبان هدفتان یاری میکند.
همچنین یکی از نکات ارزشمند بازاریابی ایمیلی این است که حق عدم اشتراک نیز برای کاربرانتان فراهم کنید. شما بهخوبی میتوانید این کار را از طریق یک لینک عدم اشتراک در ایمیلهای خود، به انجام برسانید.
۲. انتخاب عناوین نامناسب برای ایمیل
یکی از حیاتیترین بخشهای ایمیل شما، بخش عنوان آن است. عنوان مناسب برای ایمیلهای شما بهتر است دارای ویژگیهای زیر باشد:
عنوان را ساده بنویسید. لحن آن خبری باشد و اطلاعاتی را به کاربر برساند و در نهایت نیز عنوان خود را بهگونهای انتخاب کنید تا ارزش بازشدن را داشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که به عنوان خود زرق و برق اضافه نداده و یا آن را گمراه کننده ننویسید.
Unsubscribe Page
۳. ارسال ایمیل بدون تقسیمبندیهای هدفمند
یکی از اصلیترین راههای از دست دادن مشتری، ارسال ایمیلهای انبوه برای طیف وسیعی از کاربران، بدون در نظر گرفتن تقسیمبندیهای مناسب براساس علاقهمندیهای کاربران است. شما میتوانید اعتماد کاربرانتان را از طریق تقسیمبندی مناسب آنها به دست آورده و از لغو اشتراک آنها جلوگیری نمایید.
درحالیکه اکثر مدیران ارشد بازاریابی شرکتها این تقسیمبندی کاربران را در هنگام ارسال ایمیل لحاظ میکنند، اما نکته مهم ایجاد یک بازاریابی برد-برد در دیجیتال مارکتینگ است؛ شما میتوانید برای هر شخص به صورت مجزا و منحصربهفرد، پیامی را آماده کرده و برای او ارسال کنید.
بخشبندی کاربران از جنبههای جغرافیایی، هزینههای پرداختی، آمارهای جمعیتی و یا حتی روانشناختی، میتواند کمپینهای بازاریابی ایمیلی شما را کاملا منحصربهفرد نماید.
۴. ارسال ایمیلهای غیر تعاملی و یا کسلکننده
شما تا به اینجا لیست مناسبی از ایمیل کاربرانتان را جمعآوری کرده و آنها را به چند دسته، طبقهبندی کردهاید. اکنون در این حالت، قدم بعدی چیست؟
اگر تا بدینجا همه چیز را به خوبی پیش بردهاید، اجازه ندهید تا استراتژی بازاریابی شما از فعالیتهای فرعیلطمه بخورد. ارسال ایمیل به کاربرانتان بهتر است هر ۱ یا ۲ ماه یک بار اتفاق بیافتد. البته در برخی مواقع ممکن است به دلیل ارائه تخفیفهای مختلف و یا تبلیغ ویژگیهای جدیدی که به خدمات/محصولات خود اضافه کردهاید، در بازههای زمانی کوتاهتری نیز، اقدام به ارسال ایمیل کنید.
بهتر است این نکته را نیز به خاطر بسپارید: ارسال تعداد زیادی ایمیل، دقیقا به اندازه عدم ارسال ایمیل به صورت منظم و در بازههای زمانی مشخص، بد است.
شما میتوانید با قراردادن لینک شبکه های اجتماعی در ایمیلهای خود، قابلیت به اشتراکگذاری ایمیلهایتان را نیز افزایش دهید.
۵. ارسال ایمیل بدون انجام تست
اگر قصد دارید ایمیل خود را بدون انجام تست ارسال نمایید، شاید بهتر است اصلا هیچ ایمیلی برای کاربرانتان ارسال نکنید! انجام تست A/B و یا ارسال دو نسخه از یک ایمیل، میتواند راه مناسبی برای دستیابی به یک قالب مناسب برای کمپینهای آینده شما باشد.