اگر ساختار لینکهای داخلی شما شبیه سیمهای در هم پیچیده باشد، و برای رسیدن به پستی که هفته پیش منتشر کردهاید نیاز به ۱۰ کلیک باشد، شما مسیر را اشتباه رفتهاید.
لینکهای داخلی ضعیف نه تنها روی تجربه کاربران شما نتیجه منفی میگذارد بلکه مانع بالا رفتن رتبه شما نیز میشود. خوشبختانه، لینکهای داخلی یکی از فاکتورهای سئو است و ۱۰۰٪ تحت کنترل شماست. و در بیشتر موارد شما نیاز به مهارتهای فنی برای درست کردن آنها ندارید.
محتویات:
لینکهای داخلی و اهمیت آنها
باید های لینکهای داخلی
۶ استراتژی لینکهای داخلی برای سئوی بهتر
لینکهای داخلی و اهمیت آنها
لینکهای داخلی لینکهایی هستند که به یک صفحه در سایت با دامنه یکسان اشاره میکند. به عبارت دیگر، یک لینک در mysuperwebsite.com/about-us که به صفحه mysuperwebsite.com/contact-us اشاره میکند یک لینک داخلی است، وقتی که یک لینک به anotherwebsite.com دامنه دیگر اشاره کند لینک خارجی محسوب میشود.
لینکهای داخلی بصورت کامل(Absolute) یا نسبی(Relative) هستند. یک لینک کامل، نشانی اینترنتی کامل شامل دامنه و پروتکل است. یک لینک نسبی بطور واضح دامنه و پروتکل را مشخص نمیکند، در نتیجه مرورگر را مجبور میکند که به دامنه موجود مراجعه کند. در HTML، این دو نوع لینک دهی بصورت زیر است:
لینک کامل(Absolute):
<a href="http://mysuperwebsite.com/about-us">Anchor Text</a>
لینک نسبی(Relative):
<a href="/about-us">Anchor Text</a>
منوها و عناصر راهبری، مانند header، footer، tags و breadcrumbs بیشتر لینک داخلی هستند. لینکهای اینچنینی به ساختار سلسله مراتبی سایت کمک میکنند. معمولا لینکهای ناوبری کاربران را به صفحه های دیگر هدایت میکنند.
در پست امروز ما قصد داریم در درجه اول به لینکهای داخلی بغیر از لینکهای ناوبری اشاره کنیم. به عبارت دیگر، لینکهایی که در محتوای اصلی هستند بخشی از منو، ستونها یا عناصر راهبری به حساب نمیآیند. این لینکها اهداف زیر را دنبال میکنند:
فراهم آوردن اطلاعات سودمند مرتبط با محتوای صفحه
ترویج محصولات و خدمات پولی مناسب با مخاطبان هدف صفحه
بهبود رتبه برای کلمات مشخص
کمک به موتورهای جستجو جهت پیمایش سریعتر در سایت
مشابه خیلی از عوامل سئو، لینکهای داخلی تأثیر دو برابر روی وبسایت شما دارد. از یک طرف، روی معیارهای جذب کاربر، شامل زمان سپری شده در سایت، تعداد صفحات دیده شده و نرخ تبدیل(conversion rate) تأثیر میگذارد. از طرف دیگر، معیار قابل توجه برای رتبه بندی است و میتواند رتبه شمار بالا برده و ترافیک طبیعی بیشتری را بصورت رایگان برای شما بیاورد.
بایدهای لینکهای داخلی
قبل از اینکه به استراتژی لینکهای داخلی که به شما در بالا بردن رتبه کمک میکند بپردازیم، اجازه بدهید مطمئن شویم که شما اصول اولیه رو درست متوجه شدهاید. ما در اینجا ۸ مورد که شما باید در ساختار لینکهای داخلی داشته باشد بیان میکنیم.
۱. ساختار سایت را کم عمق یا سطحی نگه دارید.
برای رسیدن به هر صفحه سایت بهتر است که با ۲ یا ۳ کلیک از صفحه اصلی به آن دسترسی داشت. این روزها، کاربران خواهان سرعت وب سایت هستند، که شامل زمان بارگذاری صفحه و زمان لازم برای تکمیل کردن اقدام مشخصی است. آن ها انتظار دارند به سرعت به هدفشان برسند. چرا باید از طریق دهها لینک غیر ضروری به هدفشان برسند در صورتی که تعداد زیادی سایت مشابه هستند که میتوانند آنها را خیلی زودتر به اهدافشان برسانند؟ خیلی حوصله سر بر و خستهکننده است که بتوان اقدامهای زائد انجام داد. بنابراین حیاتی است که تعداد کلیکهایی را که باعث میشود به صفحه هدف برسیم کاهش دهیم.
در سایتهای پیچیده این هدف میتواند با استفاده از بریدکرامب(breadcrumb)، برچسبها(tags) و جستجوی داخلی بدست بیاید که در هنگام طراحی سایت در نظر گرفته شدهاند.
۲. مطمئن شوید تمام صفحههای مهم لینک شده باشند.
این روزها، موتورهای جستجو بر پایه سایت مپ و لینکها، صفحات وب را پیدا میکنند. این بدین معنا است که اگر صفحهای لینک نشود (اصطلاحا به این صفحات یتیم گفته میشود) میتواند بر پایهی لیست صفحات سایت مپ توسط موتورهای جستجو پیدا شود. این غیر ممکن است که این نوع لینک ها را با گشتن در وب سایت پیدا کنید. این صفحات عملاً برای کاربران وجود ندارند. ایدهی خوبیست که از شر اینگونه لینکها خلاص شوید، یا با حذف کردن آنها (اگر بلا استفاده هستند) یا در صفحات دیگر به آنها لینک دهید.
یک ساختار خوب برای وب سایت به این معنی است که همهی صفحات اصلی آن لینک شده باشند و حداکثر با ۳ کلیک بتوان به پایینترین سطح آن رسید.
یک مثال از ساختار لینک داخلی بد این هست که صفحات بدون لینک وجود داشته باشد و الگوی لینک صحیح نداشته باشند.
۳. تعداد لینکهای هر صفحه را معقول نگه دارید
هر صفحه شامل تعدادی لینک شامل داخلی و خارجی است که هر کدام به صفحهی دیگری اشاره میکند. نباید تعدادآنها بیش از حد باشد و برای کاربران حوصله سربر باشد. تعداد زیاد لینک ممکن است سیگنال اسپم برای موتورهای جستجو ارسال کند.
۴. لینک دار کردن کلیدواژهها
گذاشتن کلمات کلیدی در عنوان لینک هنوز هم میتواند رتبه این کلمات را بهبود دهد. به این معناست که لینکهای داخلی شبیه بکلینک عمل میکنند. بنابراین استفاده از عنوان مرتبط برای لینکها یک راه حل ساده و رایگان است که بتوان موضعی رتبه را تقویت کرد.
۵. مطمئن شوید عکسهای لینک دار ویژگی alt داشته باشند.
ویژگی alt برای تصاویر مانند عنوان لینک (anchor text) برای لینکهای متنی است. بنابراین یک موقعیت دیگر است که یه سیگنال به موتورهای جستجو بفرستید.
۶. لینکهایی را که به یک آدرس اشاره میکنند در ذهن داشته باشید.
اگر چندین لینک در یک صفحه وجود دارند که به یک آدرس اشاره میکنند، موتورهای جستجو اولویت را به متن لینک اول میدهند.
۷. لینک ها را در محتوای اصلی صفحهها بگذارید.
لینکهایی که در داخل محتوای صفحه هستند از لحاظ سئو ارزش بیشتری نسبت به آنهایی دارند که در داخل هدر، فوتر و کنار سایت هستند. لینک در داخل محتوای اصلی، اطلاعات جدید دارد و ارزش به متن میدهد. علاوه بر این متن و کلمات کلیدی اطراف یک لینک نیز برای رتبه گرفتن صفحهی هدف مهم هستند.
۸. باز کردن لینکهای غیر ناوبر در تب جدید
تصور کنید که شما در حال خواندن یک مقاله هستید که تعدادی لینک به مقالههای دیگر داده است. بخاطر این که شما کنجکاو هستید روی برخی از این لینکها کلیک میکنید. شما مقاله دیگری را میخوانید و دوباره لینکهایی که به مقالههای دیگر لینک شدهاند و این داستان همچنان ادامه دارد… سرانجام، شما فیلمی را در آپارات یا یوتیوب تماشا کردهاید به جای خواندن مقالهی اولیه.
برعکس، اگر شما لینکی با اطلاعات اضافه را مجبور کنید که در تب جدید باز شود، خیلی آسانتر خواهد بود که به محتوای اصلی برگردید.
برای اینکه مرورگر را مجبور کنید تا یک لینک را در تب جدید باز کند، باید ویژگی targrt را به آن در HTML اضافه کنید:
<a href="http://targeturl.com" target="_blank">Anchor Text</a>
۶ استراتژی لینکهای داخلی برای سئوی بهتر
در اینجا ما به ۶ استراتژی میپردازیم که برای بهبود لینکهای داخلی خود میتوانید از آنها بهره ببرید. از تعداد زیادی استراتژی که وجود دارد، ما این ۶ استراتژی را انتخاب کردیم که تأثیر بزرگی در سئو و رتبه شما دارد. میتوانید فقط یکی از آنها را انتخاب کنید یا ترکیب چند تا از آنها را برای نتیجه بهتر انتخاب کنید.
۱. در صفحههای پرترافیک به صفحههای هدف خود لینک دهید.
خیلی از شرکتها در وب سایت خود یک بلاگ دارند که برای آن مطالب جذاب و سودمند تولید میکنند. برخی از آنها به هدفشان میرسند و پستهایشان ترافیک کافی را جذب میکنند. مسألهای که وجود دارد این است که این پستها به ندرت نرخ تبدیل را افزایش میدهند. چرا کاربران را از پستهای با ترافیک بالا به صفحههایی که برای تبدیل شدن آنها به مشتری، بهینه و طراحی شدهاند هدایت نکنیم؟
) صفحههای فرود (Landing page) با ترافیک بالا و نرخ تبدیل (Conversion rate) نسبتا پایین را پیدا کنید. برای این کار میتوانید از گوگل آنالتیک استفاده کنید.
) صفحههای با نرخ تبدیل بالا را شناسایی کنید.
) از صفحههای با ترافیک بالا به صفحههای هدف با تبدیل بالا (high-conversion page) لینک دهیم. تصویر لینک دار یا بنر نسبت به متن لینک دار احتمال بیشتری دارد که کلیک بیشتری را جذب کند. شما میتوانید جابجا کردن لینک و بنر در داخل صفحه برای جذب کلیک بیشتر را امتحان کنید.
۲. در صفحههای با رتبه بالا به صفحههایی که در صفحه دوم موتورهای جستجو هستند لینک دهید.
بیایید فرض کنیک که شما یک بلاگ با محتوای مفید زیادی دارید. و همانطور که همهی ما میدانیم، محتوای مفید بک لینکهای خارجی زیادی را جذب میکنند. ما میتوانیم از لینکهای این پستهای بلاگ بهره ببریم و صفحاتی را که در صفحهی دوم موتورهای جستجو هستند را ارتقا دهیم که به اصطلاح آنها را میوههای پایین دست میگویند که چیدن آنها راحتتر است.
در نظر داشته باشید که این لینکها مرتبط با محتوای صفحه باشند. بعد از مدتی خواهید دید که کلمات کلیدی شما جزء ۱۰ تای برتر خواهد بود.
۳. با استفاده از لینکهای داخلی به صفحات اصلی کمک کنید تا برای کلمات کلیدی در موتورهای جستجو رتبه بگیرند.
در این سناریو، سایت شما برای تعداد کمی کلمات با حجم بالای جستجو و رقابت زیاد بهینه شده است. این کلمات معمولاً معنای کلی میدهند.
معمولاً شما محتوای صفحهی اصلی را برای این کلمات بهینه میکنید، که صفحات دیگر برای این هدف خدمت میدهند. این صفحات همچنان اطلاعات مفیدی را به کاربران میدهند، اما قرار نیست خودشان برای هیچ کلمات کلیدی رتبه بگیرند.
به وضوح، شما لینکهای راهبری دارید که به کاربران اجازه میدهد در سایت شما بچرخند. اما اکثر لینکهای متنی به صفحه اصلی شما اشاره میکنند. این خیلی مهم است که کلمات کلیدی را مداوم لینک دهید و فقط از مترادفهای نزدیک به کلمات کلیدی استفاده کنید.
در چنین ساختار لینکهای داخلی، به صفحه اصلی خیلی بیشتر از صفحات دیگر اشاره میشود.
۴. ایجاد ساختار لینکهای داخلی با هدف کلمات با حجم جستجوی متوسط
در این سناریو، شما در درجه اول روی کلمات با حجم جستجوی متوسط متمرکز میشوید. معمولاً این کلمات دو یا سه بخشی هستند و معنای خاصتری نسبت به کلمات کلی که در بالا به آن اشاره شد دارند. آنها اغلب متعلق به دسته بندی محصولات در فروشگاه اینترنتی یا دستهبندیهای موضوعی در وب سایتهایی شبیه بلاک هستند.
این بدان معنا است که در این رویکرد، صفحههای دستهبندی اولویت بیشتری دارند. بخاطر این است که لینکهای داخلی متنی باید به آنها اشاره کنند.
به خاطر داشته باشید تا از لینکهای متنی مداوم استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که صفحات دستهبندی بیشتر از یک کلیک از صفحه اصلی دور نباشند.
۵. نشانه رفتن کلمات کلیدی با حجم جستجوی پایین بوسیله لینکهای داخلی
به جای هدفگذاری کلمات کلیدی کم با حجم جستجوی بالا، ممکن است شما ترجیج دهید که از کلمات کلیدی طولانی و حجم جستجوی کم استفاده کنید. در بیشتر موارد آنها به سطحهای پایین وب سایتها تعلق دارند، مخصوصاً پستهای بلاگ یا لیست محصولات.
در این مورد، بیشتر لینکهای متنی باید به صفحههای با سطح پایینتر اشاره کنند، و این صفحات باید بطور صحیح با هم در ارتباط باشند.
۶. طبیعی نگهداشتن آن
این استراتژی دلالت بر این دارد که شما به تعداد لینکهای داخلی، متنهای لینک شده یا دیگر ترفندهای سئو اهمیت نمیدهید. شما فقط به طور طبیعی رفتار میکنید و برای محتوایی لینک ایجاد میکنید که ممکن است برای کاربرانتان مفید باشد، به همین سادگی و ظرافت.
منبع:
قالب سایت آماده