این مقاله به افرادی که قصد فعالیت حرفهای در زمینه سئو را دارند، کمک بسیاری خواهد کرد. ضمن نوشتن این مقاله، به کلیه نیازهای مؤسسات و شرکتها در این حرفه توجه کافی داشتهایم و سعی کردهایم نکات کلیدی برای موفقیت در آن را به تفصیل توضیح دهیم. حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.
به طورکلی برای فعالیت در زمینه سئو، مهارتها و دانشهای بسیاری دخیل هستند. مانند برنامهنویسی، بازاریابی، روزنامهنگاری و ….با این وجود به هنگام استخدام افراد، ارزیابی کلیه این مهارتها لزومی نخواهد داشت و تنها با بررسی چند ویژگی متقاضیان از یکدیگر تفکیک خواهند شد.
در ادامه به هشت مهارت برتری که سئوکاران را از یکدیگر متمایز میکند، اشاره خواهیم کرد.
۱- قدرت فکر و نحوه مدیریت شرایط بحرانی
برای یک نفر که میخواهد در زمینه سئو به صورت حرفهای فعالیت کند، بسیار حیاتی است تا بتواند علتها و معلولها را در مواقع بحرانی بشناسد و راه حلی مناسب ارائه دهد.
عموما سئوکارها باید بتوانند تشخیص دهند:
- چه اتفاقی افتاده؟
- برای چه آن اتفاق افتاده؟
- و چه راه حلی برای حل آن بحران ارائه میدهند؟
بدیهی است که برای حل یک مسأله، راه حلهای گوناگونی وجود دارد اما در اینجا ارائه کوتاهترین راه یا به اصطلاح ارائهی یک راه حل میانبر مدنظر ماست.
در مصاحبه استخدامی عموماً شما را با مطرح کردن یک فرضیه به چالش خواهند کشید. برای مثال:
- فرض کنید که تصمیم به تأسیس یک مؤسسه داریم. گام اول برای پیروزی چیست؟
در چنین پرسشهایی جواب درست و غلطی وجود ندارد و تنها جواب شما گویای طرز فکر شما خواهد بود.
۲- توانایی نوشتن و صحبت کردن
یک متخصص سئو کلمات کلیدی را به خوبی میشناسد و میتواند با توجه به آنها محتوایی کاملاً ارزشمند تولید کند.
دقت داشته باشید، مقصود ما توانایی نوشتن یک مقاله ساده یا صحبت در یک کنفرانس نیست.
در سئو تنها داشتن اعتماد به نفس کافی نیست و شما باید توانایی ادغام تفکرات مختلف و پیچیده و بیان آنها با مفهومی سادهتر برای عموم مردم را داشتهباشید، بگونهای که آنها را به بحث در آن موضوع و پیگیری آن ترغیب نمایید.
۳- مهارتهای فنی و برنامه نویسی
خوب میدانم که این مسأله برای شما کمی ابهام برانگیز خواهد بود و مطمئناً خواهید گفت، در اطراف ما افراد بسیاری هستند که بدون داشتن کمترین دانشی در زمینه برنامهنویسی در این حرفه مشغول به فعالیت هستند.
باید بگویم نکته دقیقا همینجاست، شما با داشتن اندکی دانش برنامه نویسی، خواهید توانست به صورت حرفهایتر در این زمینه فعالیت کنید.
برای یک سئوکار حرفهای، دانستن عواملی همانند تأثیر سرعت لود صفحه، چگونگی پردازش و ترجمه صفحه، تکنیک لیزی لود، روشهای ریدایرکت آدرسها در سمت سرور و میکرودیتاها ضروری است.
من اصلاً قصد ندارم بگویم که یک نفر در زمینه سئو باید بتواند کدنویسی کند، هرگز. اما باید با معیارهای کدگذاری آشنا باشد، نسبت به پیامد تغییرات کدها و تأثیرات آنها آگاه باشد، باید بتواند روند کاری یک برنامه نویس وب را در ازای تغییرات خواسته شده درک کند، خطاها را تا حدودی بشناسد و نحوهی غلبه برآنها را تا آنجا که به حرفهی او مرتبط است بداند.
۴- مهارتهای برقراری روابط اجتماعی
خوب است که بدانید مخاطبان شما تمایل ندارند تا به مشکلاتی که منحصر به وب سایت شماست گوش دهند، آنها ترجیح میدهند تا از رویدادها و اخبار جدید آگاه شوند.
۵- توانایی تجزیه و تحلیل
یک سئوکار حرفهای میتواند با کمک کوگل آنالیتیک و یا دیگر برنامهها دادههای خود را تجزیه و تحلیل کند و در زمان به میزان بالایی صرفه جویی نماید.
آشنایی با شاخص KPI برای انتخاب استراتژی صحیح سئو، برای شما بسیار کارآمد خواهد بود. باید بگویم اگر شما توانایی تجزیه وتحلیل دادهها را نداشته باشید، دیدگاههای بسیاری را از دست خواهید داد.
۶- مهارت اکسل
تحلیل دادهها به تنهایی برای شما کافی نخواهد بود گاهی اوقات نیاز است تا بتوانید بر روی دادهها اندکی محاسبات انجام دهید تا بتوانید راهکار مناسب را پیدا کنید.
مهارت اکسل در اینجا به کار شما خواهد آمد. توابع تلفیقی، شرطی و بسیاری دیگر از توابع در اکسل باید به بخشی از ابزار شما در زمینه سئو تبدیل شوند.
امکان رصد کردن XML نقشه سایت، اندازهگیری الگوریتم تغییرات و تأثیرات آنها بر دادهها، تشخیص کلمات کلیدی با کمک اکسل، بسیار ارزشمند خواهند بود.
۷- انگیزه و سازگاری
باید بدانید، سئو اصلاً منحصر به ساعت کاری شما نخواهد بود و این دقیقاً همان ویژگی است که میتواند آن را خستهکننده و یا لذتبخش کند. در واقع کار سئو، اصلاً به این صورت نخواهد بود که هر روز عصر شما آن را ترک کنید و روز بعد آن را از سر بگیرید. سئو تمام مدت شبانهروز ذهن شما را درگیر خواهدکرد.
از دیگر نکاتی که باید یادآور شویم، آن است که در سئو باید مرتبا به روز باشید و هرگز اشتیاق یادگیری خود را از دست ندهید. زبان برنامه نویسی جدید، فریم ورکها (وردپرس، جوملا،...)، الگوریتم موتورهای جستجوی جدید همانند AMP, Schema…. درواقع همیشه مبحثی برای یادگیری شما در نقش یک سئوکار حرفهای وجود خواهد داشت.
یک متخصص سئو همیشه خودش حلال مشکلاتش است و قادر است یک پروژه سئو را به طور مستقل مدیریت کند. برای مثال خودش از ابزار گوگل آنالیتیک و یا API استفاده و دادهها را آنالیز، تجزیه و تحلیل میکند.
از سویی دیگر در سئو لزوم برخورداری از روحیه سازش و انطباقپذیری به شدت احساس میشود. برخی اوقات نیاز است تا تابع نظر مشتریان بود و تقاضاها و درخواستهای آنها را با کمال میل شنید و پذیرفت، حتی ایدهای که ممکن است در نگاه اول چندان معقول و خوشایند نباشد.
اینجا دقیقاً هدف، رضایت مشتری است.
۸-حس شوخ طبعی:
ما در سئو با فراز و نشیبهای بسیاری مواجه خواهیم بود. سئو تنها کار شماست و نباید تمام زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. این استرس در کار، به روزهای بعد نیز انتقال خواهد یافت. ساده گرفتن و حس شوخطبعی کار شما را به مراتب لذت بخشتر خواهد کرد.
منبع:
قالب سایت ستروکیت