برند: نوزادی که برندینگ Branding به دنیا میآورد
فرض کنید قرار است یک نوزاد متولد شود. در مرحله اول این نوزاد تفاوتی با سایر کودکان تازه متولد شده ندارد ولی بالاخره برای زندگی کردن لازم است اسم و رسمی داشته باشد تا از دیگران متمایز شود. این نوزاد تازه متولدشده همان برند است که طی مراحل برندینگ نام و نشانی پیدا میکند. برندینگ، مجموعه فعالیتهایی است که یک شرکت انجام میدهد تا یک برند به وجود بیاید و در ذهن و دید مشتریان معنا پیدا کند. در اصل به مجموعه اقداماتی که برای خلق یک برند انجام میشود، برندینگ میگویند. برندینگ قرار است کمک کند تا برند شما بهیاد ماندنی شود، مقیاسپذیر و قابل انعطاف باشد و مهمتر ازهمه اینها شخصیت و هویت جداگانه پیدا کند.
انواع Branding
برند خدمات: این نوع برندسازی به دنبال ایجاد دانش، فرهنگ و تجربه در مورد خدمات شرکت یا اشخاص است. بهعبارتی در این نوع از برندینگ، قرار است برای یک خدمت، برندی خلق شود. برند بیمهها و بانکها مثالهایی از این نوع برندینگ هستند.
برند خردهفروشی: شامل فعالیتهای برندسازی برای مشتریان محصولات و خدمات کوچک و محدود است؛ مثل رستورانهای زنجیرهای اکبر جوجه، پدیدهشاندیز و....
برند محصول: برندی که به دنبال ایجاد تجربه پیرامون یک محصول است مانند آدیداس، بیامو، سامسونگ و...
برند سازی یا Brand Building : رشد و پرورش نوزاد تازه متولد شده
نوزادی که در بخش قبلی از آن صحبت کردیم به دنیا آمده و اکنون شناسنامه دارد ولی آنچه بدیهی است این است که نمیتواند به حال خود رها شود. باید آن را تر و خشک کرد تا رشد کند. این دقیقا همان کاری است که در برندسازی یا brand building انجام میشود و برندی که طی مراحل برندینگ نام و نشانی بهدست آورده، به وسیله برندسازی بزرگ میشود، پرورش مییابد و به قول معروف سری بین سرها درمیآورد.
انواع برندسازی Brand Building
برندسازی مشارکتی یا CO-Branding: به مشارکت یک برند با برندی دیگر برای رسیدن به یک هدف مشترک گفته میشود.
برندسازی دیجیتال: استفاده از ظرفیت وبسایتها، رسانههای اجتماعی، بهینهسازی موتور جستجو و...
برندسازی شخصی Personal Branding: روشی که یک فرد برای ایجاد اعتبار و شهرت خودش به کار میبرد.
برندسازی خیرخواهانه: همسو کردن برند با یک کار خیر یا عامالمنفعه
برندسازی کشوری: تلاش برای جذب توریست و کسبوکار
تفاوت برندینگ و برندسازی چیست؟
اما واقعا
تفاوت برندینگ و برندسازی چیست ؟ طی مراحل برندینگ، برند شما خلق میشود و پس از آن با استفاده از برند سازی باید کاری کنید که به دل و قلب مشتریان بنشینید، آنها باید برند شما را بشناسند، از آن بهخوبی یاد کنند و در مراحل بعدی نیز برای خرید یا دریافت خدمات، سراغ برند شما را بگیرند. مشتری باید حس خوبی نسبت به برند پیدا کند و این تنها از طریق برندسازی فراهم میشود.
فرآیند برندسازی پس از خلق برند شروع میشود و تا همیشه ادامه پیدا میکند اما برندینگ پس از این که برند را خلق کرد احتمالا برای مدتی کنار گذاشته میشود. شاید بپرسید تا چه زمانی؟ ممکن است تا زمانی که احتیاج باشد بعضی چیزها را خراب کنید و از نو بسازید یا تا زمانی که برند کمکم رو به افول میرود و لازم است در بعضی قسمتها تجدیدنظر یا بازبینی کنید؛ برندینگ نوعی برنامه برای ادامه مسیر برای شما طراحی میکند.
درست مثل نوزادی که تازه متولد شده و مراحل مختلفی از رشد را تجربه میکند، در مواجه با یک برند نیز همین مسیر طی میشود با این تفاوت که برندها اگر خوب از آنها مراقبت شود همیشه جوان میمانند و میتوانند تا نسلها ماندگار شوند.