بدون شک، واقعیت مجازی میتواند یک روز به تکنولوژی تبدیل شود، هرچند نه فردا یا ماه آینده. تجربه استفاده یک هدست و فرو رفتن در دنیای مجازی هنوز هم یک ژانر جدید است که توسط مشتریان کشف نشده است. Mark Zuckerberg نیز با شور و هیجان توضیح داد که VR چیست در هنگام خرید oculus در سال ۲۰۱۴. یک صندلی چرخدار را در یک بازی تصور کنید، در کلاسی از دانش آموزان و معلمان در سراسر جهان مطالعه کنید …فقط با استفاده از عینکهای محافظ.
این تکنولوژی هیجانانگیز است، هر چند هنوز هم باید در جبهههای سختافزاری و نرمافزاری بیشتر عرضه داشته باشد تا کشش ایجاد شود. چالشهای VR نیز شامل از دست دادن محتوای غلط، غلبه بر مشکل "انزجار"، هزینه های بالا ، عدم اطمینان از کابل ها و دستگاهها بر روی سر میشود. از طرف دیگر، بسیاری از کارآفرینان و طرفداران تکنولوژی در مورد VR هیجان زده هستند، و انتظار دارند که از تجربیات خارج از بدن بهرهمند شوند.۱۰۰ % تبدیل و مطمئن میشوند که واقعیت مجازی جهش بزرگ بعدی است، بسیاری از آنها شروع به تولید محتوای VR کردهاند.
بنابراین VR چگونه کار میکند؟ پتانسیل آن چیست و چه تولید کنندگان VR باید دنبال کنند؟
VR چیست؟
واقعیت مجازی (VR) یک رابط کاربر جدید است که برخلاف مرسوم، یک فرد را در محیط سهبعدی دیجیتال فرو میبرد، به جای اینکه یک نمایش را تماشا کند. تصویر تولید شده با کامپیوتر و هدف محتوی در شبیهسازی حضور واقعی از طریق حواس (بینایی، شنوایی، لامسه) است.
شبیهسازی واقعیت مجازی نیاز به دو جز اصلی دارد: یک منبع محتوا و یک ابزار کاربر. نرمافزار و سختافزار به عبارت دیگر. در حال حاضر چنین سیستمهایی شامل headsets، تردمیل های تمام جهتی، ، دستکشهای مخصوص، عینکهای محافظ است.ابزارهای VR نه تنها باید تصاویر واقعی، طبیعی، با کیفیت بالا و امکان تعامل را فراهم کنند. برای این کار، دستگاهها بر روی اندازهگیری هایی مانند:
تفکیک تصویر،
میدان دید،
تجدید نرخ،
تاخیر حرکت،
پایداری پیکسل،
همزمانی صوتی و تصویری.
چالش اصلی VR ، فریب دادن مغز انسان به درک محتوای دیجیتال به عنوان واقعیت است . این کار آسان نیست، و این "غوطه ورسازی" چیزی است که هنوز واقعیت مجازی را از لذت بخش تر نگه میدارد. به عنوان مثال، میدان بینایی انسان مانند یک فریم ویدیویی کار نمیکند، و علاوه بر ۱۸۰ درجه دید، ما یک دیدگاه محیطی نیز داریم.
با این حال، VR در حال حاضر برای غلبه بر این مسائل دیر یا زود، مبارزه برای مفهوم و جمعآوری سرمایه در حد میلیونی. تجربه مجازی مانند ویدیوها و تصاویر ۳۶۰ درجه، برنامههای VR و بازیها در حال حاضر در دسترس هستند یک انتخاب مناسب خوب هدست نیز وجود دارد.
برای تهیه مقدمات بیشتر از VR ، و اینکه چگونه میتوانید آن را کشف کنید، این نوع مواد پرونده و توضیحات ساده را با واقعیتهای جالب در کنار آنها نگاه کنید.
واقعیت مجازی چگونه کار میکند؟
همانطور که قبلا اشاره شد، VR به چندین ابزار مانند یک هدست، یک کامپیوتر / یا تلفن هوشمند یا یک ماشین دیگر برای ایجاد یک محیط دیجیتال و یک دستگاه ردیابی حرکت در برخی موارد نیاز دارد. به طور معمول، یک هدست دارای محتوای پیش از چشم کاربر است، در حالی که یک کابل (HDMI) تصاویر را از کامپیوتر به صفحه نمایش میدهد.گزینه دیگر هدست کار کردن با گوشیهای هوشمند است، مانند گوگل Cardboard و GearVR یک تلفن هم به عنوان یک نمایش و هم یک منبع از محتوای VR عمل می کند.
برخی فروشندگان از لنزها برای تغییر تصاویر مسطح به سهبعدی استفاده میکنند. معمولا یک زمینه ۱۰۰ / ۱۱۰ درجه از دید با استفاده از وسایل VR حاصل میشود. ویژگی کلیدی بعدی نرخ فریم در ثانیه است، که باید ۶۰ فریم بر ثانیه باشد تا شبیهسازیهای مجازی به طور واقعبینانه به صورت واقعی انجام شود.
Valentina Shin از گروه گرافیک رایانهای در MIT همه چیز را به خوبی توضیح میدهد:
برای تعامل کاربر چندین گزینه وجود دارد:
ردیابی سر
سیستم ردیابی سر در VR ، حرکات سر و زوایای سر شما را دنبال میکند. آن محور X، Y، Z را به جهات و حرکات اختصاص میدهد و شامل ابزارهایی مانند شتابسنج، ژیروسکوپ، حلقهای از LED در اطراف هدست است تا دوربین خارج را فعال کند .ردیابی سر نیازمند تاخیر پایین است، یعنی ۵۰ میلیثانیه یا کمتر، در غیر این صورت کاربران متوجه تاخیر بین حرکات سر و یک شبیهسازی خواهند شد.
رد یابی چشم
برخی از هدست ها شامل یک کنترلکننده مادونقرمز است که مسیر چشم شما را در داخل یک محیط مجازی ردیابی میکند. مزیت عمده این تکنولوژی این است که یک میدان واقع گرایانه تر و عمیق تر از منظر دید داشته باشیم.
ردیابی حرکت
اگرچه طراحی و پیادهسازی آن به اندازه کافی طراحی نشده و اجرا نشده است، ردیابی حرکت ممکن است منجر به افزایش VR به یک سطح کاملا جدید شود. نکته این است که بدون ردیابی حرکت، شما ممکن است در VR قرار داشته باشید که قادر به نگاه کردن به اطراف و حرکت در اطراف نباشد. از طریق مفاهیم 6DoF (شش درجه آزادی) و فضای سهبعدی، گزینههایی برای پشتیبانی از ردیابی حرکت به دو گروه ردیابی نوری و غیر نوری تقسیم میشوند. ردیابی نوری معمولا یک دوربین بر روی یک هدست است تا حرکات را دنبال کند، در حالی که غیر نوری به معنای استفاده از سنسورهای دیگر روی یک دستگاه یا یک جسم است. بیشتر دستگاههای موجود در واقع هر دو گزینه را ترکیب میکنند.
VR / AR / MR تفاوت چیست؟
دانستن اینکه VR چیست، امروزه تصویری کامل از دنیای تکنولوژی نیست. واقعیات مجازی و تکمیلی بسیار شبیه هم هستند و اغلب خط بین آنها بسیار نازک است.AR یک محیط واقعی را با یک مدل شبیهسازی شده تایید میکند و روی آن قرار میگیرد. واقعیت تقویتشده، الگوریتمها و حسگرها را برای تشخیص موقعیت دوربین و سپس گرافیک سهبعدی / اشیا به دید کاربر از طریق گوشی های هوشمند سوق میدهد.
یکی از راههای توصیف تفاوت بین VR و AR، مقایسه غواصی و بازدید از آکواریوم میباشد. واقعیت مجازی مانند شنا کردن در دریا همراه با ماهی است، در حالی که در واقعیت تقویتشده شما میتوانید یک ماهی از جیب یا یک دست پیدا کنید. از سوی دیگر، برخلاف VR AR به کاربران آزادی بیشتری از عمل میدهد و نیازی به نمایش head ندارد.
اصطلاح "واقعیت ترکیبی" اغلب برای واقعیت افزوده اشتباه است. اما در واقع، MR (یا واقعیت ترکیبی) نوعی تکنولوژی پیچیدهتر است که در آن AR یک زیر شاخه آن است. این شامل برنامههای غیر تجاری مانند برنامههای آموزشی مبتنی بر شبیهسازی نظامی، محیطهای مجازی سازی برای تولید، مراقبتهای بهداشتی، هوانوردی و غیره است.
بازیگران اصلی بازار VR
البته شماره یک، هدست دارای واقعیت مجازی Oculus Rift است. این یک دستگاه کوچک و خوشساخت است که نیاز به اتصال به کامپیوتر دارد. یک کاربر میتواند در هنگام بازی کردن بنشیند و یا بایستد، هر چند در حرکات کمی محدود است. با وجود دهها هزار واحد که هر سال به فروش میرسند، oculus در خط مقدم آشیان سختافزاری VR قرار میگیرد.
سایر موارد ذکر شده عبارتند از:
مایکروسافت HoloLens ، برخلاف Oculus Rift ، از تکنولوژی holographic استفاده میکند، بنابراین اغلب به عنوان واقعیت تقویتشده به بازار عرضه میشود. به کاربر فرصتی میدهد تا با هولوگرام های در اطراف خود ارتباط برقرار کند.
HTC Vive که به خاطر توسعه سکوی بخار برای بازی مشهور است، ویو با HTC اولین هدست برای محصولات SteamVR است.
سامسونگ GearVR با استفاده از تکنولوژی ردیابی سر oculus در ترکیب با گوشیهای هوشمند آندروید (به عنوان مثال، گلکسی نوت4) به تجربیات VR تلفن همراه قدرت می دهد. لنزها اغلب صفحه گوشی موبایل را به صفحه نمایش stereoscopic تبدیل میکنند.
Google Cardboard سادهترین و مقرون به صرفه ترین هدست است. وسیلهای برای گوشیهای هوشمند اندروئید برای چیزی شبیه به ۱۵ $، با انواع بازیها و برنامههای کاربردی تلفن همراه در پلی استور قابل دسترس است.
Google Daydream نسخه پیشرفته هدست VR توسط گوگل، کار با تلفنهای هوشمند، و یک نسخه مستقل با کنترلکنندهها را به زودی تکمیل میکند.
ما یک پست جداگانه کاملا مجزا در بهترین هدست VR در اختیار داریم که میتوانید به راحتی آن را بررسی کنید.
ناحیه کاربرد
واقعیت مجازی پتانسیل ایجاد اکتشافات جدید را دارد و تاثیر مثبتی در چندین حوزه زندگی روزمره ما دارد. وقتی برای امتحان کردن چیزی در واقعیت بسیار خطرناک و گران است، VR نیز گزینه خوبی برای داشتن آن است. به آموزش خلبانان هواپیما به جراحان و مناطقی مانند:
آموزش: آموزش برای کسب مهارتهای خاص؛
علم: تجسم دادهها و پژوهش؛
پزشکی: پایش، آموزش، تشخیص؛
طراحی صنعتی و معماری؛
بازی و سرگرمی: تجربیات همهجانبه و تعاملی.
اگر هزینه VR کمتر شود، میتواند جریان اصلی بیشتری داشته باشد و حتی میتواند کاربردهای بیشتری نیز داشته باشد.VR نه تنها میتواند این تکنولوژی را انسانیتر کند، بلکه میتواند هم سرگرمکننده و هم علمی باشد. آیا بر چالشها و محدودیتهای خود در آینده غلبه خواهد کرد؟ به زودی خواهیم دید.
خدمات پرداخت ارزی آنلاین پیآسان بستری را ایجاد کرده تا استفاده از خدمات Google AdWords به صورت اصولی و بدون پذیرش خطرات بالقوه تبلیغات در گوگل برای ایرانیان، در اختیار شما مشتریان عزیز قرار گیرد. برای دریافت خدمات اینجا کلیک کنید.
مطالب پیشنهادی:
۱۰ وب سایت برتر دارای دورههای آنلاین آموزشی
ویرایش بوسیله کاربر 1397/08/30 10:53:26 ب.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است