تغییر جزء جداییناپذیر فناوری است و اکنون توانایی همگام ماندن با هر رویداد فناوری بسیار محدود شده است. درست زمانیکه به سطح بالای تخصص در دامنه مفروض میرسید (خواه از طریق یادگیری پیوسته یا نفوذ ساده)،
رویداد تازهای رخ خواهد داد که شما را وارد میسازد تا دوباره همه چیز را مدنظر قرار دهید. برای مثال، فناوری ابر، WebRTC، اینترنت اشیا (IoT)، SDN (شبکههای مبتنیبر نرمافزار) و غیره.
درحالیکه شما فقط دانش مقدماتی از این مسائل دارید و از آنجاییکه این مسائل
خدمات شبکه نسبتا تازه و بسیار پیچیده هستند، ولی احتمالا با VoIP خیلی وقت است که آشنا شدهاید. اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم، زمانیکه VoIP
برای اولین بار بهطور تجاری در سال 1995 عرضه گردید، کانسپت رادیکالی بود که ندرتا از آن درک درستی وجود داشت. البته این موضوع نیز به ندرت رخ میدهد که یک فناوری مورد اغراق قرار گیرد و در عین حال، ناچیز شمارده شود.
اغراق در ارتباط با توانایی VoIP بدین خاطر مصداق مییابد که به اعتقاد اهالی خوشبین فناوری، این نرمافزار باعث منسوخ شدن شیوه قدیمی تلفن میشود و پایانبخش فعالیت متصدیان تلفن بود. با این وجود هیچ یک از مسائل فوق رخ نداد و 20 سال بعد، نفوذ VoIP در بازار در سطح دو رقمی باقی ماند.
برعکس، توانایی VoIP از این جهت ناچیز شمارده شده است که این نرمافزار توانست بر کمبودها و نقایص اولیهای فائق آید که باعث شهرت یافتن آن بهعنوان یک فناوری تفریحی مانند رادیو هم شده بود. شاید اشاره به تاریخ چندان مطلوب
نباشد، ولی هدف اشاره به این نکته است که امروز هیچ کس واقعا دیگر راجع به اینکه آیا VoIP جایگزین TDM خواهد شد یا خیر طرح سوال نمیکند. این فناوری اکنون دو دهه است که جایگزین شیوه قدیمی تلفن گردیده است،
درحالیکه با حرکت رو به جلو کلیه موارد پیادهسازی تلفن جدید نیز بهطور کلی یا جزئی مبتنیبر VoIP هستند.
چگونه VoIP بستر را برای رویدادهای بزرگتر آماده میسازد
این مقدمه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ VoIP مثالی قابلملاحظه از تاثیر آشفتگی در جهت
نصب شبکه تغییر شیوه تفکر و انجام کارها میباشد. درحالیکه تجربه انجام تماس VoIP متفاوت با TDM نیست، ولی فناوریهای زیرین بسیار
متفاوت هستند و از شفافیت زیادی برای کاربران نهایی برخوردار میباشند. درصورتیکه VoIP فقط راجع نسخهبرداری از تلفن خط ثابت بود، آنگاه صرفا یک کالا محسوب میگردید. هرچند این موضوع هم اکنون برای بسیاری از کسب و کارها مصداق مییابد.
آشفتگی برآمده از مسیریابی ترافیک صوتی در یک شبکه داده است. در حالت بلادرنگ، هدایت صوت در واقع از این طریق (IP) بسیار دشوار است؛ هرچند زمانیکه فرآیند کار بهدرستی انجام گیرد، صدا به طرق کاملا جدید قابل استفاده
خواهد بود. این موضوع شاید برای افرادی معنا نداشته باشد که هرگز از تلفن روتاری استفاده نکرده باشند درحالیکه باید خاطرنشان شد که امروز بسیاری از برنامههای کاربردی دارای قابلیت VoIP هستند. این نوآوریهای هرگز با استفاده
از شیوه قدیمی تلفن قابل تصور نبودند و این دقیقا نکتهای است که باید به آن توجه گردد. VoIP بدین خاطر محبوب
پشتیبانی شبکه است که هزینه تلفن را پایین میآورد؛ ولی ارزش واقعی آن برآمده از ارائه قابلیت صوتی در دنیای شبکههای داده است که
میتواند بهطور موثر و سادهتر با برنامههای کاربردی ارتباطاتی مورد استفاده برای انجام وظایف گوناگون تعامل داشته باشد.
بر این اساس، بگذارید اکنون راجع به رویدادهای بزرگی حرف بزنیم که از این طریق محقق میگردند. VoIP در نوع خود فناوری است که زمینهساز تغییر و تحول شگرفت شده است درحالیکه هزینه تلفن را کاهش داده است و ارزش جدیدی
را برای صوت قائل گردیده است. این موضوع برای ارزش نهادن بر بیشتر فناوریها کافی است ولی VoIP بستر تازهای را نیز برای ارتباطات پیشرفت فراهم ساخته است. این فناوری نه تنها امروز با سایر شیوههای ارتباطات قابل یکپارچهسازی است
بلکه برای اولین بار شیوههای بلادرنگ و نزدیک به بلادرنگ بهطور همزمان و با یکدیگر قابل استفاده هستند. این موضوع زمینهساز ارائه انواع جدید خدمات و محصولات ارتباطات جدید بوده است؛ برای مثال، ارتباطات یکپارچه (UC).
درحالیکه UC هنوز بهطور کامل درک نگردیده است، ولی کلیه فروشندههای فناوری تلفن آن را عرضه مینمایند؛ و این درحالی است که اغلب سرویس
پسیو شبکه پیشتاز کریرهای ارتباطات فروشنده راهحلهای میزبانی شده برای مشتریان تجاری میباشد.
بسیاری از کسب و کارها از استفاده از VoIP فقط برای انجام تلفن رضایت کامل دارند، درحالیکه سایرین ارزش راهبردی این فناوری را مدنظر قرار میدهند. در این موارد، VoIP نقش یک کاتالیزور را برای اتخاذ شیوه تفکر متفاوت راجع به تلفن و طیف وسیعتری از ارتباطات بازی مینماید.
تحول از VoIP به UC و سپس، مرکز تماس
درست همانطور که VoIP بستر را برای UC فراهم ساخت، این دو فناوری اکنون زمینهساز تفکر متفاوت راجعبه مرکز تماس گردیدهاند.