بازاریابی محتوا استراتژی است برای صاحبان کسب و کارهای بزرگی که در فکر پیادهسازی یک پلتفرم دیجیتال هستند تا بتوانند حضور خود در دنیای آنلاین را اعلام کنند. بدیهی است در قدم اول برای دستیابی به چنین هدف بزرگی، برخورداری از یک وب سایت جذاب و رقابتی در اولویت است.
به طور حتم داشتن دیدگاهی وسیع نسبت به تکنیکهای بازاریابی محتوا میتواند به شما در این مسیر پر فراز و نشیب کمک بسیاری کند و در سود آوری و موفقیت وب سایت شما مؤثر واقع شود.
ما قصد داریم در این مقاله چندین استراتژی بازاریابی محتوای کاربردی را به شما معرفی کنیم و در موفقیت شما در راستای افزایش ترافیک وبسایتتان سهیم باشیم..
قبل از بررسی این تکنیکها اجازه میخواهم تا نگاهی کوتاه داشته باشیم به موضوع اهمیت بازاریابی محتوا و سپس به معرفی تکنیکهای آن بپردازیم.
امروزه بازاریابی محتوا مسألهای مهم در دنیای دیجیتال است که در جهت افزایش ترافیک وب سایتها و اعتبار برندهای تجاری به محبوبیت بالایی رسیدهاست.
تولید محتوای با کیفیت بدون شک رتبه وب سایت شما را در موتورهای جستجو تحت تأثیر قرار خواهد داد.
یک بازاریابی محتوای اصولی، میتواند نام تجاری شما را برجسته کند و اعتماد مشتریان را برایتان به ارمغان آورد.
با برقرای یک ارتباط موفق با مخاطبانتان میتوانید آنها را راحتتر به وب سایت خود ترغیب کنید. بازاریابی محتوا موجب میشود تا بتوانید ارتباطی مؤثر با مخاطبین برقرار کنید و خدمات و محصولات خود را به اطلاع آنها برسانید.
با بازاریابی محتوا شما فرآیند تبدیل راحتتری را تجربه خواهید کرد. به این صورت که با تولید یک محتوای با کیفیت طرافداران بیشتری را به مشتریان وفادار خود تبدیل میکنید.
جالب است بدانید این روزها نیاز به تولید یک محتوای با کیفیت همه گیر شدهاست. مشتریان دیجیتال شما از محتویات شما به عنوان یک منبع معتبر برای تحقیق محصولات خود استفاده خواهند کرد، بنابراین اگر علاقه مندید که پیروز این میدان باشید، این گوی و این میدان، با یک بازاریابی محتوای حرفهای و اصولی موفقیت را از آن خود کنید.
اکنون زمان آن است تا ۱۶ روش بازاریابی محتوا را به شما معرفی کنم و به شما این اعتماد را میدهم که در پیروزی کسب و کار آنلاین شما، بسیار کارآمد خواهند بود:
1-مخاطبان خود را بشناسید
در تمامی کسب و کارها شناخت مخاطب یک اصل الزامی به حساب میآید. براستی مخاطبین شما چه افرادی هستند؟
آنها گروهی از مردم خواهند بود که به خدمات و محصولات شما علاقه مندند.
واضح است که شما، برای تولید یک محتوای خوب و تاثیرگذار باید به شناختی درست نسبت به مخاطبانتان دست یابید. شناخت مخاطبان به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید با کلمات کلیدی مناسب، متنی تاثیرگذار ایجاد کنید.
بنابراین شناخت درست از مخاطبانتان میتواند به تولید محتوای هدفمند کمک کند و به یک رابطهی قوی میان شما و مخاطبانتان بیانجامد.
از یاد نبرید مخاطبان شما محتویاتی که براساس نیاز آنها نباشد مطالعه نمیکنند و تولید محتوای شما هرگز باعث افزایش ترافیک وب سایت شما نخواهد شد.
۲- انجام تحقیق جامع:
پس از آنکه مخاطبان خود را به طور کامل شناسایی کردید زمان آن است که درباره مشکلات آنها کنکاش کنید. یک کارآفرین موفق از این فرصت به خوبی استفاده خواهد کرد و با ارائه راه حلهای درست طرفداران بیشتری را برای خود بدست میآورد. پس همیشه، هنگام تولید محتوا نسبت به مشکلات مخاطبانتان دقیق باشید و در متن خود به آنها بپردازید و با ارائه راهکارهای مناسب و کاربردی متنی تاثیرگذار ایجاد کنید.
تحقیق یکی از جنبههای اصلی بازاریابی محتوا است و به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید تمامی جنبههای بازار پیش روی خود را ببینید و نسبت به نیازها و تقاضاهای مخاطبانتان درک درستی داشته باشید. اگر در این تحقیق موفق باشید میتوانید اطمینان داشته باشید که محتوای تولیدی شما، مورد پسند مخاطبانتان خواهد بود و در فرآیند اعتمادسازی مشتریان گامی بزرگ برداشتهاید.
۳- طراحی وب سایت کاربرپسند:
برخی از مقالات، کاربرپسند بودن وب سایت را فاکتوری بسیار مهم در افزایش تعامل کاربران با وب سایت معرفی کردهاند. وب سایت شما میتواند منبعی جامع و حاوی محتویاتی ارزشمند باشد اما به شرط آنکه کاربران شما برای حرکت در وب سایت و خواندن محتویات آن به دردسر نیافتند در غیر اینصورت مطمئن باشید هرگز وب سایت شما را برای خواندن مطالب انتخاب نخواهند کرد. چه راهکارهایی برای حل این مساله وجود دارد؟
۱-۳- طراحی وب سایت ریسپانسیو:
در طراحی وب سایت همواره در نظر داشته باشید که سایت شما ممکن است در دستگاههای مختلفی نمایش داده شود.(موبایل، تبلت).
امروزه اکثریت کاربران با موبایل و تبلت خود به اینترنت وصل میشوند و به مراتب شاهد کمرنگتر شدن نقش کامپیوترهای خانگی برای دسترسی کاربران به اینترنت هستیم.
از این رو بسیار مهم است که طراحی سایت شما به صورت ریسپانسیو باشد.
۲-۳- سرعت بارگیری:
به خوانندگان مطالبتان، به چشم داراییهای کسب و کارتان بنگرید. هرگز صبر آنها را نیازمایید. پر واضح است که کاربران اینترنت، وب سایتهای سریع و پر سرعت را ترجیح میدهند در نتیجه اگر شما نتوانید در این مقوله موفق عمل کنید، اصلا دور از ذهن نخواهد بود که آنها وب سایتهای سریعتر را جایگزین وب سایت شما کنند.
۳-۳- خوانا بودن:
بسیار مهم است زمانی که یک کاربر از سایت شما بازدید میکند بتواند به راحتی کلمات کلیدی که جستجو میکند را، پیدا کند. بنابراین برای افزایش ترافیک وب سایتتان، باید خوانایی را به عنوان یک فاکتور مهم لحاظ کنید. انتخاب فونتهایی زیبا برای نگارش مطالب میتواند مخاطبانتان را تحت تأثیر قرار دهد.
رنگهای مناسبی را برای متن و پس زمینه خود انتخاب کنید و توجه کنید که برای افزایش خوانایی حتما فاکتور کنتراست را درنظر بگیرید.
۴- استفاده از کلمات کلیدی مناسب:
جلب توجه کردن در پلتفرمهای آنلاین موضوعی است که نباید آن را دست کم گرفت. نباید نقش مهم کلمات کلیدی را فراموش کنید. بهینه سازی محتوای شما براساس کلمات کلیدیتان میتواند کلید موفقیت شما باشد. در مبارزات بازاریابی دیجیتال برای موفقیت در امر ترافیک و رقابت، لازم است کلمات کلیدی مفید و تاثیرگذار را به خوبی بشناسید.
به شما پیشنهاد میکنم برای شروع از کلمات کلیدی که رقابت کمتری بر سر آنهاست و به موضوع شما مرتبطتر هستند استفاده کنید.
۵- ایجاد صفحه فرود هدفمند:
صفحه فرود وب در تجارت آنلاین نقشی بسیار مهم بازی میکند.
صفحه فرود شما باید کاملاً هدفمند طراحی شدهباشد تا بتوانید شاهد آمار بالای بازدیدکنندگان وب سایتتان باشید.
به یاد داشته باشید، بازاریابی محتوا و صفحه فرود دو جزء کاملاً مجزا هستند. صفحه فرود پلتفرمی است برای برقرای ارتباط هرچه بهتر شما با مخاطبانتان که میتواند در بهبود استرانژی بازاریابی محتوای شما بسیار کارآمد باشد.
۶- ایجاد محتوای با کیفیت و قدرتمند:
محتوای قوی برای هر نوع بازاریابی محتوایی میتواند مؤثر باشد. محتوای مناسب و مرتبط، یکی از قویترین ابزار بازاریابی محتواست که به شدت میتواند بر تصمیم گیری مخاطبانتان مؤثر باشد.
هر اندازه در تولید محتوای ارزشمند و مؤثر، موفقتر عمل کنید راحتتر میتوانید در میان مخاطبینتان اعتماد سازی کنید.
نکته دیگری که در تولید محتوا باید حتما به شما بگویم، ”استمرار” است. تنها با این روش است که میتوانید در بازار جهانی موردنظر قدرتمند ظاهر شوید.
در حالیکه مشغول تولید محتوایی مناسب برای رقابت دیجیتال هستید از کلمات کلیدی مهم غافل نباشید و متنی بهینه با کلمات کلیدی مناسب تولید کنید.
۷- انتخاب عنوان قدرتمند:
درفرآیند تولید محتوا، انتخاب عنوان مطلب، بخشی پراهمیت است و در به دام انداختن مخاطبانتان در اولین نگاه، نقش بسزایی دارد.
زمانی که شما قصد دارید با تولید محتوا، ترافیک وب سایتتان را بالا ببرید حتماً باید نسبت به انتخاب عنوانهای مناسب دقت داشته باشید. درست همانند محتوای شما، عنوان مطلب شما نیز میبایست کاملاً بهینه انتخاب شده باشد چرا که موتورهای جستجو آن را به عنوان یک معیار برای رتبه دهی وب سایتها در نظر میگیرند.برای انتخاب عنوان درست حتماً به علاقهمندیهای خوانندگان خود توجه کنید، تنها در اینصورت است که آنها از مطالب خوانده نشده وب سایت شما به راحتی نخواهند گذشت.
عنوان شما میبایست با کلیت مطلب شما مرتبط باشد و از سویی دیگر به صورت اجمالی بیانگر مطلب شما باشد.
۸- قالبها متفاوت محتوای سایت
تا به اینجا شما به خوبی با میزان اهمیت محتوا برای جلب اعتماد و اطمینان مخاطبانتان پی بردهاید حال وقت آن است تا با انواع قالبهایی که میتوانید محتویات خود را منتشر کنید نیز آشنا شوید.
۱-۸- بلاگ:
مطالب موجود در بخش بلاگ، مطالبی آموزنده هستند. درواقع بلاگ جایی است که شما میتوانید دیدگاههای خود را در قالب موضوعات مختلف با دیگران به اشتراک بگذارید. این شکل از محتوا گذاری بسیار راحت و متداول است و البته بسیار مستدل و قابل اعتماد.
عموما مطالب بلاگ طولانی نیستند و در سئوی سایت بسیار مؤثر میباشند.
۲-۸- مطالب طولانی:
در این قالب معمولاً محتویات به صورت طولانی تولید میشوند و میتوانند به تنهایی بکار گرفته شوند. از این قالب بیشتر در زمینه ارتقاء محتوا استفاده میشود و حاوی اطلاعاتی جامع از کسب و کار شماست.
۳-۸- محتویات ویدئویی:
مطالعات نشان داده، محتویات ویديویی نسبت به محتویات متنی بسیار تأثیرگذارترند.
ویدئوها وسیعترین رسانه ارتباطی مدرن هستند که میتوانند به عنوان یک ابزار بازاریابی قدرتمند، در اینجا بکارگرفتهشوند. با پلتفرمهایی نظیر یوتیوب میتوان نفوذ بیشتری در میان مخاطبان داشت.
۴-۸- محتویات بصری:
در دنیای رقابتی امروزه، برند شما میتواند در میان رقیبانتان خوش بدرخشد تنها اگر شما بتوانید از المانها بدرستی استفاده کنید.
محتویات بصری قالبی دیگر از محتویات هستند که طرفداران خاص خودشان را دارند. انواع مختلفی از این محتویات وجود دارند که شما میتوانید در بازاریابی محتوای خود بکاربگیرید تا ترافیک وب سایتتان را افزایش دهید. تصاویر، اینفوگرافی و … نمونههایی از محتویات بصری هستند که میتوانند بازاریابی دیجیتال شما را به سطح بالاتری ارتقاء دهند.
۵-۸- پادکست:
درست همانند محتویات ویدئویی، محتویات صوتی نیز دارای محبوبیت روزافزون هستند. پادکستها به مخاطبان شما این اجازه را خواهند داد که به محتویات راحتتر دسترسی داشته باشند.
۶-۸- فرمتهای دیگر محتوا:
بغیر از فرمتهایی که در بالا برای محتوا ذکر شد، انواع دیگری از فرمتها نیز وجود دارند که میتوانید آنها را نیز، در تولید محتوای خود مدنظر قرار دهید: E-books, Emails, …
۹- استفاده از CTA های تاثیرگذار:
CTAها عناصری هستند که اغلب به صورت دکمههایی تاثیرگزار طراحی میشوند و با کلیک بر روی آنها فرآیندی از پیش تعیین شده، صورت میگیرد. استفاده از CTA های تاثیرگذار میتواند در فرآیند پیگیری مطالب شما بسیار مهم باشد.
این روزها که مشتریان شما با پیامهای تبلیغاتی پی در پی، مورد هدف قرار گرفته میگیرند، یک CTA مناسب میتواند در افزایش ترافیک سایت شما کارآمد باشد.
CTAها محتویاتی هستند که با استراتژی مشخصی طراحی شدهاند تا مخاطبان را هرچه سریعتر به مقصودشان برسانند.
CTAها یکی از بهترین استراتژیهای بازاریابی محتوا هستند، چرا که علاوه بر آنکه به محبوبیت وب سایت شما کمک میکنند، میتوانند در بازاریابی و فرآیند فروش شما نیز مؤثر واقع شوند. بنابراین شما باید بسیار دقت کنید کجا CTAها را بکار میبرید.
۱۰- تحلیل رفتار رقیبانتان:
واضح است که برای پیروزی در یک رقابت، شناخت رقیبان بسیار مهم خواهد بود. تحقیقات در رابطه با رقیبانتان به شما اجازه خواهد داد تا نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسید و متناسب با آن نوع رفتار و استراتژی خود را برنامهریزی کنید.
با این روند شما میتوانید با یک استراتژی منحصربفرد و قدرتمند ظاهر شده و تصویری جاودانه از برند تجاری خود در ذهنها بسازید.
از این رو در نظر داشته باشید که هم شما و هم رقیبان شما، مخاطبان مشترکی دارید بنابراین شما باید عمیقا با استراتژی های بازاریابی دیجیتال آشنایی داشته باشید. برای پیروز شدن سعی کنید همیشه نقاط ضعف رقیبانتان را نشانه بگیرید تا بتوانید نقاط قوت آنها را درهم بشکنید.
با این استراتژی شما حتماً میتوانید در جایگاه یک مدیر مدبر در بازاریابی کسب و کارتان فعالیت داشته باشید.
۱۱- تبلیغات و شبکههای اجتماعی:
در استراتژی بازاریابی محتوا، برای کسب درآمد تنها ایجاد محتوای قدرتمند کافی نیست.
فعال باشید و محتوای خود را در شبکههای اجتماعی برای مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. این روش یکی از روشهای اصلی است که برای هدایت مخاطبان به وب سایت شما میتواند بسیار قدرتمند عمل کند. توئیتر، فیس بوک، لینکد این و … پلتفرمهای اجتماعی هستند که میتوانند حضور نام تجاری شما را در دنیای دیجیتال تضمین کنند.
اگر شما بدنبال راهی هستید تا ارتباطتان را با مخاطبانتان گسترش دهید، محتویات خود را در این شبکهها به اشتراک بگذارید و طرفدارانی وفادار برای خود پیدا کنید. هیچ شبکه ای به اندازه شبکههای اجتماعی نمیتواند با نفوذ باشد و باعث افزایش ترافیک وب سایت شما شود.
۱۲- توجه به سئو:
مطالبی که در پلتفرمهای دیجیتال منتشر میکنید اگر توسط مخاطبانتان دیده نشوند، فاقد ارزش خواهند بود.
در اینجا موضوع اهمیت سئو به میان میآید که در بر گیرنده فعالیتهای گوناگونی است و میتواند منجر به افزایش بازدیدکنندگان وب سایت شما شود.
به چند مورد از راههای تأثیر سئو بر بازاریابی محتوا در زیر توجه کنید:
سئو اگر بدرستی انجام شود میتواند باعث بهبود تجربه کاربران شما شود و درنتیجه رضایت کاربران را بدنبال خواهد داشت.
یکی از استراتژیهای بازاریابی مؤثر است که میتواند به تدریج مشتریان شما را افزایش دهد. اگر دقیق بخواهم بگویم، سئو میتواند به شما کمک کند تا به طور دقیق مخاطبانتان را نشانه بگیرید.
وب سایتهایی که برای موتورهای جستجو بهینه سازی شدهاند دارای سرعت بالاتری هستند.
سئو به جهت بهینه سازی کلمات کلیدی، میتواند به رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو کمک کند.
سئو در شناخته شدن برند شما نقش بسیار مهمی دارد.
سئو به شما کمک خواهد کرد تا در رقابت با رقیبانتان یک قدم بالاتر بایستید.
۱۳- تمرکز بر روی کلمات کلیدی دنبالهدار:
حالا که شما نسبت به اهمیت کلمات کلیدی و بهینه سازی موتورهای جستجو آگاه شدید، زمان آن است که نسبت به یک نوع معمول از کلمات کلیدی که اغلب جستجوهای وب را تشکیل میدهند نیز توجه کافی داشته باشید. بازاریابان دیجیتال دریافتهاند که کلمات کلیدی دنبالهدار یک راه مؤثر جهت ارتباط با مخاطبان شما هستند. این کلمات طولانیتر و خاص تر از کلمات کلیدی هستند که به طور معمول استفاده میشوند. استفاده از این کلمات کلیدی در محتوا میتواند رابطه بهتری بین شما و خوانندگانتان برقرار کنند.
برخلاف کلمات کلیدی کوتاه که تنها بر رتبه شما در موتورهای جستجو تأثیر میگذارند، کلمات کلیدی دنبالهدار میتوانند بازگشت سرمایه را برای شما تضمین کنند. به این معنی که شما با استفاده از این کلمات میتوانید دقیقتر مخاطبانتان را هدف مبگیرید و به سمت وب سایتتان هدایت کنید.
۱۴- پست مقالاتتان در سایتهای پربازدید:
شما میتوانید از این استراتژی در رقابت بازاریابی خود استفاده کنید و بر اعتبار برند تجاری خود بیافزایید.
بدنبال سایتهای پربازدید بگردید و مقالات خود را در آن منتشر کنید تا بتوانید ترافیک بیشتری را به سمت وب سایت خود روانه کنید.
۱۵- ویدئو کنفرانس:
آیا خواهان تعامل بیشتر کاربرانتان با وب سایت هستید؟ ویدئو کنفرانس میتواند در آگاهی مخاطبان شما نقش بسزایی داشته باشد. ویدئو کنفرانس یک سمینار آنلاین است که کارآفرینان برای گسترش نام تجاری خود انجام خواهند داد.
در این جلسات شما میتوانید از ایدههای مبتکرانه مخاطبانتان برای پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنید. همانند بخش بلاگ ، ویدئو کنفرانسها نیز میتوانند برای سالها مشاهده شوند و سبب افزایش ترافیک وبسایت شما شوند
۱۶- لینک سازی:
یکی دیگر از ابزار مهم بازاریابی محتوا که نباید فراموش شود، بک لینک سازی است. بازاریابان بزرگ و حرفهای بر این باورند که اگر شما در صنعت کسب و کار خود از بک لینک استفاده نکرده باشید، مطمینا از پتانسیل کسب و کار خود بدرستی بهره نخواهید برد.
بک لینک چیست؟ متدی است که براساس آن کاربران از سایت دیگر به سایت شما هدایت خواهند شد. موتورهای جستجو براساس محبوبیت سایت شما برای آن امتیازهایی را در نظر خواهند گرفت. بنابراین اگر از لینکها در محتوای خود بدرستی استفاده کنید، موتورهای جستجو امتیاز بالاتر را به وب سایت شما نسبت خواهند داد.
ایجاد اعتماد و اقتدار در بین مخاطبانتان یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. برای پیروز بودن در این میدان و هدایت هرچه بیشتر مخاطبانتان شما باید تمامی این تاکتیکها را در بازاریابی محتوای خود بکاربگیرید. توجه کنید که نکات اشاره شده در بالا زمانی به درستی عمل خواهند کرد که به درستی بکار گرفته شوند.
منبع:
طراحی وب سایت ستروکیت